Brev:
Forstoppelse 8 måneder
17. marts 2022
Alder:
8 mdr.
Forstoppelse 8 måneder
Hej Helen
Jeg håber, du kan give mig et godt råd til min søde pige på 8 måneder, som lider meget af forstoppelse :(
Vi startede forsigtigt op på mad, da hun var 5,5 måned, og hun viste meget hurtigt interesse for det og er god til det. Da vi ikke havde været i gang så lang tid, synes jeg der kom lidt for meget konsistens på hendes afføring, og tænkte hun måske ikke var klar til mad, og gav hende derfor mindre (på det tidspunkt fik hun grød om morgenen og lidt grøntsagsmos til aften.
Men selv om hun så kun fik f.eks. grød om morgenen, synes jeg ikke rigtig hendes mave kom helt op at fungere.
Vi har naturligvis både talt med vores sundhedsplejerske og læge omkring det, da jeg synes, det er synd for hende.
I perioder virker hun ikke plaget af det, men andre dage bliver hun ked af det, hvis hun bare skal af med den mindste prut.
Det skal siges, at hun kommer af med det på daglig basis (en sjælden gang imellem springer hun en dag over), men portionerne er små og alt for faste i det i forhold til hendes størrelse og madindtag.
Af samme årsag har jeg nok aldrig fået en helt fast rytme op at køre med hendes kost i løbet af dagen. så dette må du egentlig gerne komme med input til.
Som det er nu, ser det ca. sådan her ud:
Kl. 5.00 bliver ammet og sover for det meste videre til 6.30.
Kl. 7.00 Grød (for det meste havregrød med sveskemos. Har endda købt glutenfri havregryn, hvis det skulle have en indvirkning på maven) + vand af kop.
Kl. 9-10.30 formiddagslur
Kl. 11.00 Frokost - fx bondebrød med pålæg og grøntsagsmos + vand af kop
Kl. 13.30 -15.00 Eftermiddagslur
Kl. 15.30 Frugt og måske lidt brød sammen med storebror. + vand af kop
Kl. 17.30 Aftensmad - fx grøntsagsmos med kød eller fisk. Men er også begyndt at spise lidt af vores mad.
Kl. 19.00 Puttes til natten. Ammes godt på begge bryster
Kl. 23.00 Ammes
Kl. 02.00 Ammes
I løbet af dagen er det meget svingende, hvor meget jeg ammer. Når vi er ude, vil hun slet ikke ammes. Er vi hjemme, søger hun det lidt mere. Far skal ovetage barslen om halvanden uge, så der skal det helt automatisk ikke ske ret meget. (Jeg arbejder primært hjemmefra, så jeg kan sagtens træde til).
Jeg prøver at tilbyde hende vand udover måltiderne også, da jeg tænker det er godt for maven, men det er lidt begrænset, hvad hun drikker af kop. Har dog lige købt en drikkedunk, som hun virker lidt mere interesseret i.
Hun får d-dråber med mælkesyrebakterier. Jeg har suppleret med ekstra mælkesyrebakterier. Jeg har gennem 4 uger givet lactulose, men det har ikke haft nogen effekt og er derfor stoppet med det nu. Jeg masserer hendes mave. Jeg er lige startet forløb op hos zoneterapeut (har kun været af sted en enkelt gang pt). Jeg har skåret ting væk fra kosten, som jeg umiddelbart tænker er hårdere for maven. Fx kartofler pga stivelse.
Jeg er snart løbet tør for idéer. Min læge sige bare, at mange små børn lider af forstoppelse. Det er bare ikke et svar, jeg kan bruge til noget.
Håber sådan at du har en god idé til, hvad jeg kan prøve, eller måske noget, jeg bør gøre anderledes.
De bedste hilsner fra
en frustreret mor