Forstoppelse 8 måneder

17. marts 2022

Alder:
8 mdr.

Forstoppelse 8 måneder

Hej Helen

Jeg håber, du kan give mig et godt råd til min søde pige på 8 måneder, som lider meget af forstoppelse :(

Vi startede forsigtigt op på mad, da hun var 5,5 måned, og hun viste meget hurtigt interesse for det og er god til det. Da vi ikke havde været i gang så lang tid, synes jeg der kom lidt for meget konsistens på hendes afføring, og tænkte hun måske ikke var klar til mad, og gav hende derfor mindre (på det tidspunkt fik hun grød om morgenen og lidt grøntsagsmos til aften.

Men selv om hun så kun fik f.eks. grød om morgenen, synes jeg ikke rigtig hendes mave kom helt op at fungere.

Vi har naturligvis både talt med vores sundhedsplejerske og læge omkring det, da jeg synes, det er synd for hende.

I perioder virker hun ikke plaget af det, men andre dage bliver hun ked af det, hvis hun bare skal af med den mindste prut.

Det skal siges, at hun kommer af med det på daglig basis (en sjælden gang imellem springer hun en dag over), men portionerne er små og alt for faste i det i forhold til hendes størrelse og madindtag.

Af samme årsag har jeg nok aldrig fået en helt fast rytme op at køre med hendes kost i løbet af dagen. så dette må du egentlig gerne komme med input til.

Som det er nu, ser det ca. sådan her ud:

Kl. 5.00 bliver ammet og sover for det meste videre til 6.30.
Kl. 7.00 Grød (for det meste havregrød med sveskemos. Har endda købt glutenfri havregryn, hvis det skulle have en indvirkning på maven) + vand af kop.
Kl. 9-10.30 formiddagslur
Kl. 11.00 Frokost - fx bondebrød med pålæg og grøntsagsmos + ...

Annonce

... vand af kop
Kl. 13.30 -15.00 Eftermiddagslur
Kl. 15.30 Frugt og måske lidt brød sammen med storebror. + vand af kop
Kl. 17.30 Aftensmad - fx grøntsagsmos med kød eller fisk. Men er også begyndt at spise lidt af vores mad.
Kl. 19.00 Puttes til natten. Ammes godt på begge bryster
Kl. 23.00 Ammes
Kl. 02.00 Ammes

I løbet af dagen er det meget svingende, hvor meget jeg ammer. Når vi er ude, vil hun slet ikke ammes. Er vi hjemme, søger hun det lidt mere. Far skal ovetage barslen om halvanden uge, så der skal det helt automatisk ikke ske ret meget. (Jeg arbejder primært hjemmefra, så jeg kan sagtens træde til).

Jeg prøver at tilbyde hende vand udover måltiderne også, da jeg tænker det er godt for maven, men det er lidt begrænset, hvad hun drikker af kop. Har dog lige købt en drikkedunk, som hun virker lidt mere interesseret i.

Hun får d-dråber med mælkesyrebakterier. Jeg har suppleret med ekstra mælkesyrebakterier. Jeg har gennem 4 uger givet lactulose, men det har ikke haft nogen effekt og er derfor stoppet med det nu. Jeg masserer hendes mave. Jeg er lige startet forløb op hos zoneterapeut (har kun været af sted en enkelt gang pt). Jeg har skåret ting væk fra kosten, som jeg umiddelbart tænker er hårdere for maven. Fx kartofler pga stivelse.

Jeg er snart løbet tør for idéer. Min læge sige bare, at mange små børn lider af forstoppelse. Det er bare ikke et svar, jeg kan bruge til noget.

Håber sådan at du har en god idé til, hvad jeg kan prøve, eller måske noget, jeg bør gøre anderledes.

De bedste hilsner fra
en frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor